جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قصی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

و اما سید و آقای حرم: قصی خانواده‏اش را به سرزمین مکه منتقل کرد و به آنان دستور داد که در اطراف خانه‏ی خدا منزل کنند تا از تهاجم اعراب در امان باشند. آنان نیز از چهار طرف خانه‏ی خدا بناهائی ساخته و هر کدام برای خود دری مخصوص قرار دادند. یکی از درها برای بنی شیبه و دیگری برای بنی جمح بود و دری را به بنی مخزوم و در دیگری را به بنی سهم اختصاص دادند. برای طواف خانه‏ی خدا نیز در اطراف آن جای خالی باقی گذاشتند. همچنین قصی، مرکزی برای مشاوره و تفاهم و تبادل نظر در مورد مسائل مهمی که پیش می‏آمد به نام دارالندوه احداث نمود و رأی و نظر او در این مورد با استقبال قریش مواجه شد و به نام مجمع شهرت یافت.

از دیگر ابتکارات قصی این است که در زمان حج و هنگام آمدن حجاج به مکه، به قریش اظهار داشت:

اکنون که زمان حج است و اعراب از اقدامات شما مطلع شده و با دیده‏ی

عظمت و بزرگی به شما می‏نگرند با توجه به اینکه اطعام و پذیرائی در نزد عرب از هر چیز ارزشمندتر می‏باشد، مناسب است هر کس به سهم خود در این خصوص کمک نماید.

بنابر پیشنهاد وی مال و بودجه‏ی فراوانی جمع شد و مقدم حجاج را با قربانی‏های متعدد بر سر راهشان هنگام ورود به مکه گرامی داشتند و نیز در مکه قربانی‏ها نمود و در مزدلفه آتش بسیاری برافروخت تا از فاصله‏ی دور قابل رؤیت باشد. (1) همچنین در منی ضیافت‏ها ترتیب داد و این سنت‏ها تا زمان طلوع اسلام پابرجا بود، و ضیافتی که اکنون در ایام حج پادشاه در منی ترتیب می‏دهد از آثار قصی می‏باشد (2).

بدین ترتیب، قبیله‏ی خزاعه با ارجی که نسبت به قصی قائل بود امور مربوط به حرم و خدمت خانه‏ی خدا را که در اختیار حلیل پدر زن قصی بود به وی سپرد. بنابراین یا از جهت وصیت حلیل هنگام مرگ و یا به جهت اینکه شوهر دختر وی بود و این حق از حلیل به وراثت به دختر او می‏رسید و با توجه به اینکه او نمی‏توانست عهده‏دار امور کعبه باشد، قصی متولی امر و خدمت به خانه‏ی خدا شد. از سوی دیگر أباغبشان خزاعی که وصی حلیل در این مورد بود با دریافت برخی اشیاء و اموال مانند لباس و تعدادی شتر با قصی معاوضه کرده خدمت بیت الله الحرام را به او سپرد.

آنچه که در این باره به ما رسیده و صحیح است همین بود که ذکر نمودیم و عقل و خرد نیز حکم می‏کند که ساحت مبارک جد حضرت رسول اکرم و خاتم پیامبران صلی الله علیه و آله از هر گونه شائبه‏ی معاوضه با خمر که در همه‏ی ادیان حرام و مخالف با شریعت مقدس حضرت ابراهیم علیه‏السلام است دور باشد. آیا ممکن است جد حضرت رسول صلی الله علیه و آله که همواره دیگران را از خمر منع کرده و بر حذر داشته است خود مرتکب این کار بشود؟ قصی به فرزند و اقوام خود سفارش می‏کرد که از خمر دوری کنید زیرا به سود بدن

نیست و عقل را فاسد می‏کند. حال، چگونه ممکن است کسی با این طرز فکر به خرید و فروش و معاوضه‏ی خمر دست زند و برای وصول به مقصودش از خمر استفاده کند در حالی که این گفتار از اوست که:

هر که چیز زشتی را نیکو شمارد به همان زشتی درافتد، و هر که شخص فرومایه‏ای را اکرام کند در لئامت و پستی وی شریک است، و هر آن که را که کرامت اصلاح نکند، خواری او را اصلاح و ادب خواهد کرد. هر که بیش از حد خود طلب کند مستحق حرمان و ناامیدی است، و حسود دشمن پنهان است (3).


1) سیره‏ی حلبیه، ج 1، ص 9 تا 15.

2) تاریخ طبری، ج 2، ص 185.

3) سیره‏ی حلبیه، ج 1، ص 9.