جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کعب بن لؤی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

کعب بن لؤی (جد حضرت رسول صلی الله علیه و آله) همواره به بعثت و

برانگیخته شدن پیامبر بشارت می‏داد و مردم را به پیروی حضرتش سفارش می‏نمود و به قریش اعلام می‏داشت که پیامبر موعود از نسل او خواهد بود. وی می‏گفت:

گوش فرادهید و بخاطر سپارید و دانش فرا گیرید تا آگاه شوید، و در فهم بکوشید تا بفهمید. شب تاریک و روز روشن، زمین گاهواره و کوه‏ها چون میخ هستند و پیشینیان چون اقوام بعدی، همه به سوی نابودی رهسپارند. همه در بلا و آزمایش می‏باشند بنابراین با خویشان پیوند کنید و در نیکی احوال خود بکوشید. آیا کسی که نابود شد، بازگشته و آن که فوت کرده بپاخاسته است؟ سرای دیگر در مقابل است و برخلاف گفته‏ی شما، قطعا دنیای دیگری وجود دارد. حرم را آراسته و بزرگ شمارید و همراه آن بوده و از آن جدا نشوید که آن را به زودی خبری بزرگ خواهد بود و پیامبری بزرگوار برانگیخته خواهد شد.

سپس طی اشعاری ابراز نمود:

نهار و لیل و اختلاف حوادث‏

سواء علینا حلوها و مریرها

یؤوبان بالأحداث حتی تأوبا

و بالنعم الضافی علینا ستورها

علی غفلة یأتی النبی محمد

فیخبرأ أخبارا صدوقا خبیرها

روز و شب و پی‏آمد حوادث تلخ و شیرین آن برای ما یکسان است.

گذر روزگار و شب و روز موجب بروز حوادثی است که نعمت‏های مخفی را بر ما ظاهر می‏کنند.

ناگهان پیامبر گرامی محمد صلی الله علیه و آله خواهد آمد و از اخباری که خبر گزارش راستگوست، خبر خواهد داد.

آنگاه اضافه نمود:

ای کاش من شاهد مضامین دعوت و پیامبری وی بودم، و البته اقوام و عشیره‏اش با حق ستیزه می‏کنند و خواری آن را می‏خواهند (1).

به جهت شرافت و جلالت او تاریخ وفات او را مبدأ تاریخ قرار دادند

تا پس از حادثه‏ی ابرهه، عام‏الفیل مبدأ تاریخ شد و سپس تاریخ رحلت عبدالمطلب مبدأ تاریخ گردید.

او اولین کسی بود که روز جمعه را بدین اسم (جمعه) خواند، چه آن که قریش در این روز اجتماع می‏کردند و اسلام نیز همین اسم را تأیید و امضاء نمود. در زمان جاهلیت اسم روز جمعه عروبه بود (2).


1) صبح الأعشی، ج 1، ص 211.

2) سیره‏ی حلبیه، ج 1، ص 19.