جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چنار خونبار

زمان مطالعه: 3 دقیقه

قال مولانا صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

… لأبکین علیک بدل الدموع دما… (1).

بی‏تردید واقعه‏ی جانسوز کربلا و شهادت مظلومانه‏ی حضرت اباعبدالله الحسین علیه‏السلام و یاران بی‏بدیلش از عمده‏ترین نقاط عطف در تاریخ بشریت می‏باشد که تأثیرات شگرفی بر فرهنگ‏ها و مکاتب گذاشته و نیز واکنش‏هایی به صورت تعابیر و تفاسیر متفاوت در پی داشته است.

فرهنگ عاشورا جلوه‏ای است از امامت منتخب خدا، در تقابل با خلافت شورایی. این شورا فعالیت سری خود را در زمان حیات حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آغاز کرد و پس از ایشان به وضوح وارد صحنه سیاست شد. آتش زدن بیت وحی و شهادت حضرات صدیقه‏ی کبری علیهاالسلام و محسن بن علی علیه‏السلام نمونه‏ای از ظلم این

شورا و سندی است بر مظلومیت اهل البیت علیهم‏السلام.

شهادت امام حسین علیه‏السلام در سال 61 هجری از کفر منافقینی که تحت عنوان اسلام، جایگاه بلافصل پیامبر الله صلی الله علیه و آله حضرت امیرمؤمنان علی علیه‏السلام را غصب کرده بودند، پرده برداشت. به نحوی که یزید به عنوان خلیفة الرسول و در حال مستی، در مجمع عمومی سفرای خارجی، به ذکر ماهیت خود پرداخت:

لعبت هاشم بالملک فلا

خبر جاء و لا وحی نزل‏

و ثابت کرد که خلفای غاصب نه به نزول وحی ایمان دارند و نه به نبوت خاتم الأنبیاء، بلکه آن حضرت را سیاستمداری طالب حکومت می‏دانند.

این در حالی است که حجج الله در ازای هدایت به امر، طبق نص قرآن اجری از مردم درخواست ننموده و بحث هدایت «عهدی» است که حجت خدا با خدا در روز ازل بسته است، چنانچه امام حسین علیه‏السلام در واپسین لحظات بدان اشاره فرمود:

اللهم انی وفیت بعهدی فاوف بعهدک.

و خداوند نیز در ازای شهادت آن حضرت، عهد کرد، دین جدش حضرت محمد صلی الله علیه و آله و قرآن مجید و راه علی علیه‏السلام و فاطمه علیهاالسلام را تا روز قیامت حفظ نماید و در قیامت هم گنهکاران امت و عزادارانش را شفاعت نماید.

معصومین علیهم‏السلام دارای ولایت تکوینی و تشریعی در هدایت هستند. به این معنا که خداوند در وجودشان قدرتی را مقرر فرموده است که می‏توانند در کنه و ذات اشیاء، جمادات و جمیع ما خلق الله مؤثر بوده و هر آنچه را که قابلیت هدایت داشته باشد. و همان‏گونه که آنها در موجودات مؤثرند، خلایق نیز در مصیبت‏های وارده بر ایشان عزادار و منکسر می‏گردند؛ از آن جایی که مصیبت وارده بر امام حسین علیه‏السلام هم از اعظم مصائب است. «لا یوم کیومک یا أباعبدالله»

تألمات ویژه‏ای در موجودات داشته است. که روایات دال بر این موضوع، در کتب شیعه مرقوم است.

یکی از بارزترین جلوه‏های تجلی انکسار نباتات در عزای حضرت سیدالشهداء علیه‏السلام درخت چناری است در «زرآباد» قزوین. این درخت کهنسال در جوار امام‏زاده واجب التعظیم، حضرت علی‏اصغر بن الامام موسی بن جعفر علیهم‏السلام می‏باشد که سالیان متمادی است در سحرگاه روز عاشورا از آن خون جاری می‏شود.

شهرت این درخت خونین در دوران پادشاهی سلطان حسین صفوی به حدی رسید که از آن زمان افراد متعددی جهت تحقق و تفحص در صحت و سقم آن به منطقه‏ی مذکور آمدند و مشروح مشاهدات خود را در کتب خویش گرد آوردند.

از جمله ایشان می‏توان به:

رساله‏ی چنار خونبار (میرزا قوام‏الدین محمد بن مهدی حسینی سیفی قزوینی(.

مخزن البکاء (ملا محمد صالح برغانی(.

کتاب کرامات (سید موسی زرآبادی(.

مقتل سفینة النجاة (ابن علی شیرازی(.

اسرار الشهادة (فاضل دربندی(.

نفایس الأخبار (واعظ اصفهانی(.

رساله چنار خونبار (میررضا کامل حسینی قزوینی(.

منتخب التواریخ (محمد هاشم خراسانی(.

بیان الفرقان (شیخ مجتبی قزوینی(.

مستدرک سفینة البحار (نمازی شاهرودی(.

طوفان البکاء (جوهری(.

اشک روان بر امیر کاروان (آیت‏الله شوشتری(.

ایضاح الحجه (آیت‏الله مظفری(.

داستان‏های شگفت‏انگیز (آیت‏الله دستغیب(.

اشک خونین (سید محمود بحرالعلوم میردامادی) و…

لازم به ذکر است که مرحوم حضرت آیت‏العظمی مرعشی نجفی نیز در حاشیه‏ی «عروة الوثقی» بدان اشاره فرموده‏اند.

»فأسئل الله أن یرزقنی طلب ثارکم مع امام مهدی ظاهر ناطق بالحق منکم…»

سرانجام آفتاب هدایت، شب تاریک غصب حقوق حقه حضرات معصومین علیهم‏السلام را درهم خواهد شکست… از حضرت معبود خواستاریم که عنایت فرماید تا در رکاب مهدی فاطمه علیهاالسلام به حق خواهی شما برخیزیم.

برای به تصویر کشیدن این رویداد پررمز و راز بارها و بارها به «زرآباد» سفر کردم. اما درخت چنار فقط سالی یک بار به حکم پروردگار در سحرگاه تاریخی روز عاشورا خون چکان می‏شود و داغ دوستداران و عاشقان سالار شهیدان را تازه می‏کند.

و هستند عده‏ی کثیری که از وجود این درخت مبارک در جایی نزدیک به پایتخت ایران بی‏اطلاعند. شواهد و قرائن حاکی از آن است که چنار خونبار «زرآباد» هنوز و هم چنان در هاله‏ای از راز و رمز، یکه و تنها در شمال شهر قزوین در روستای دور رها شده است، تا در عاشورایی دیگر عاشقان و دوستداران سالار شهیدان به دیدار و زیارتش بیایند و اشکی به تأمل و تأسف و حسرت در کنار این درخت بیفشانند.

برای چاپ این مجموعه تاریخی و فرهنگی از همراهی و مساعدت مسئولان اداری و فرهنگی استان قزوین، سازمان میراث فرهنگی، اداره کل اوقاف و امور خیریه و…. بهره‏مند بوده‏ام، تا یادگار ماندگاری که به همت این عزیزان فراهم شده برای همیشه در ذهن و حافظه‏ی تاریخ دینی و فرهنگی ایران به ویژه شهر قزوین جاودانه و پایدار بماند.

ضمن آرزوی توفیق برای همه‏ی عزیزانی که در تهیه و چاپ این مجموعه، حقیر را یاری داده‏اند در انتظار مدارک مستند و اطلاعات بیشتری در این زمینه هستم.

مجید نوراله پور


1) فرازی از زیارت ناحیه مقدسه، بحارالأنوار.