در اینجا باز ناچار به اشاره اکتفا میکنم و از تفصیل درمیگذرم:
مطابق آنچه در جلد دوم کتاب «دلائل الصدق» آمده، صد فصل (1) از قرآن مجید، بر حسب مآخذ و مدارک قابل استناد و احتجاج بر غیر شیعه، در شأن علی علیهالسلام نازل شده و ناظر به مقامات و کمالات آن حضرت است.
ذیلا ده فصل از آن صد فصل را انتخاب کردهایم که میخوانید:
1. (انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون) (2)، دربارهی انفاق امیرالمؤمنین علیهالسلام در حال رکوع.
2. (یا أیها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس ان لله لا یهدی القوم الکافرین) (3)، دربارهی نصب امیرالمؤمنین علیهالسلام به مقام خلافت.
3. (انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا) (4)، دلیل عصمت امیرالمؤمنین علیهالسلام از هر گونه خطا و گناه.
4. (قل لا أسئلکم علیه أجرا الا المودة فی القربی و من یقترف حسنة نزد له فیها حسنا ان الله غفور شکور) (5)، دلیل وجوب دوستی با امیرالمؤمنین علیهالسلام.
5. (و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رؤوف بالعباد) (6)، دلیل فداکاری و از خود گذشتگی و خلوص امیرالمؤمنین علیهالسلام.
6. (فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع أبناءنا و أبناءکم
و نساءنا و نساءکم و أنفسنا و أنفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین) (7)، دلیل آنکه علی علیهالسلام به منزلهی جان رسول خداست.
7. (هل أتی علی الانسان حین من الدهر لم یکن شیئا مذکورا…و کان سعیکم مشکورا) (8)، دربارهی اطعام امیرالمؤمنین علیهالسلام به مسکین و یتیم و اسیر، و بهرهمندی وی در جهان دیگر از نعمات بهشتی.
8. (الیوم أکملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا) (9)، دلیل آنکه دین با نصب امیرالمؤمنین علیهالسلام به خلافت، کامل گردید.
9. (و کفی الله المؤمنین القتال و کان الله قویا عزیزا) (10)، دلیل آنکه با قتل عمرو بن عبدود به دست امیرالمؤمنین علیهالسلام، مؤمنین از مشکل جنگ احزاب آسوده شدند.
10. (أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و اولی الأمر منکم) (11)، دلیل وجوب اطاعت امت از امیرالمؤمنین علیهالسلام.
و نود فصل دیگر که طالبین میتوانند به کتاب «دلائل الصدق» (12) مراجعه کنند.
در همان کتاب، همچنین 28 حدیث معتبر از مآخذ و منابع قابل استناد و احتجاج نقل شده است که هر یک از آنها در اثبات خلافت بلا فصل علی بن ابیطالب علیهالسلام کافی است و نیازی به دلیل دیگر نیست (13). یکی از آنها این حدیث رسول خداست که میفرماید: «لا یزال أمر الناس ماضیا ما ولاهم اثنا عشر خلیفة کلهم من قریش» (14).
به این مطلب توجه فرمایید، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میگوید: امر امت من گذرا و روبراه
است، مادام که دوازده خلیفه، که همهشان از قریش میباشند، بر مردم حکومت کنند.
این دوازده نفر خلیفهی قرشی، که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این حدیث معتبر فرموده است، کجا هستند؟ جز دوازده نفر امام شیعه؟! خلفای راشدین 4 نفرند (با امام حسن علیهالسلام 5 نفر(؛ خلفای اموی 14 نفرند (سفیانیهایشان 3 نفرند، مروانیهایشان 11 نفر(؛ خلفای عباسی بغداد و سامرا 37 نفرند؛ خلفای عباسی مصر 17 نفرند؛ خلفای فاطمی (15) مصر 14 نفرند؛ خلفای طباطبائی عراق و یمن 8 نفرند؛ خلفای علوی طبرستان 7 نفرند؛ خلفای ادریسی مراکش 10 نفرند؛ خلفای اموی اندلس 16 نفرند؛ خلفای علوی حمودی «قرطبه» 3 نفرند؛ خلفای حمودی «مالقه» 6 نفرند؛ خلفای علوی حمودی «جزیرهی خضراء» اندلس 2 نفرند؛ مجموع خلفای علوی حمودی اندلس 11 نفرند…! (16).
در طول تاریخ اسلام، نمیتوان یک عدهی دوازده نفری از (به اصطلاح) خلفا را پیدا کرد که این حدیث رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر آنان منطبق باشد، جز دوازده نفر امام شیعه. ما که در تاریخ، 12 نفر خلیفهی قرشی پیاپی، که امت اسلام نیز در عصر حکومت آنان آسوده زیسته باشند، پیدا نکردیم، شما اگر سراغ دارید به ما نشان بدهید! (17).
1) علامهی حلی در کتاب «کشف الحق و نهج الصدق» 84 آیه را ذکر کرده و مؤلف دلائل الصدق 16 آیهی دیگر بر آن افزوده است. ضمنا اینکه از موارد مزبور تعبیر به «فصل» میکنیم بدین علت است که فصلها گاه یک آیه، گاه دو یا سه آیه، و حتی گاه مثل آیات سورهی هل اتی هیجده آیه است.
2) سورهی مائده: آیهی 55.
3) سورهی مائده: آیهی 67.
4) سورهی احزاب: آیهی 33.
5) سورهی شوری: آیهی 23.
6) سورهی بقره: آیهی 207.
7) سورهی آل عمران: آیهی 61.
8) سورهی دهر: آیههای 1 و 22.
9) سورهی مائده: از آیهی 3.
10) سورهی احزاب: آیهی 25.
11) سورهی نساء: آیهی 59.
12) دلائل الصدق: صفحهی 44 و 225.
13) جلد 2 صفحهی 328 – 226.
14) دلائل الصدق: جلد 2 صفحهی 314، به نقل از صحیح بخاری، صحیح مسلم، الجمع بین الصحاح الستة، و مسنداحمد.
15) ر.ک، استفاده شده از کتاب سیمای علی علیهالسلام از مسجد الحرام تا مسجد کوفه: دکتر محمد ابراهیم آیتی (قدسسره) از انتشارات جهان آرا دفتر مرکزی قم.
16) فهرست اسامی و تاریخ مدت خلافت هر یک از این سلسلهها را در تعلیقات کتاب «اندلس» صفحهی 220 – 207 بنگرید.
17) نه حدیث دیگر از قرار زیر است: – «انی دافع الرایة غدا الی رجل یحب الله و رسوله«. – «برز الایمان کله الی الشرک کله«. – «أنت أخی فی الدنیا و الآخرة«. – «ان علیا منی و أنا من علی، و هو ولی کل مؤمن بعدی، لا یؤدی عنی الا أو علی» (دلائل الصدق: جلد 2 صفحه 271، به نقل از مسند احمد و صحاح(. – «لا یحبک الا مؤمن و لا یبغضک الا منافق«. (دلائل الصدق: جلد 2، صفحهی 276، به نقل از: مسند احمد، المجمع بین الصحیحین و الجمع بین الصحاح الستة(. »أنا مدینة العلم و علی بابها» (دلائل الصدق: جلد 2، صفحهی 284، به نقل از: مسند احمد و صحیح مسلم(. – «لا سیف الا ذوالفقار و لا فتی الا علی«. – «الحق مع علی و علی مع الحق، لن یفترقا حتی یردا علی الحوض» (دلائل الصدق: جلد 2 صفحهی 303(. جالب آنکه راوی این حدیث، شخص عائشه است. – «انی تارک فیکم خلیفتین: کتاب الله و أهل بیتی، و انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض«. (دلائل الصدق: جلد 2 صفحه 306 به نقل از مسند احمد و مآخذ دیگر(. این قسمت از پاورقی استفاده شده از کتاب سیمای علی علیهالسلام از مسجد الحرام تا مسجد کوفه از دانشمند فقید دکتر محمد ابراهیم آیتی «ره«.