جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حضرت بقیةالله و قمر بنی‏هاشم (1)

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در زیارتنامه‏ی منسوب به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می‏خوانیم: «السلام علی العباس بن أمیرالمؤمنین المواسی أخاه بنفسه الآخذ لغده من أمسه الفادی له الواقی الساعی الیه بمائه المقطوعة یداه«.

سلام بر عباس فرزند امیرمؤمنان علیهماالسلام که جانش را در راه مواسات با برادرش تقدیم

نمود، دنیایش را در راه تحصیل آخرت صرف کرد و جانش را برای حفاظت از برادرش قربانی ساخت…

در این سلام حضرت بقیةالله حجة بن الحسن العسکری – عجل الله تعالی فرجه الشریف – به چند فضیلت از فضایل حضرت عباس علیه‏السلام اشاره فرموده است:

1. جانش را نثار برادر کرد.

2. دنیا را وسیله‏ی نیل به آخرت قرار داد.

3. نگهبان سپاه و خیام حرم حضرت سیدالشهداء علیه‏السلام بود و سعی فراوان کرد تا آب را به لب تشنگان برساند.

4. دو دستش را در راه جهاد فی سبیل الله قطع شد.

سپس حضرت می‏فرماید: خدا لعنت کند دو قاتل او یزید بن رقاد و حکیم بن طفیل را (1).

به دریا پا نهاد و، خشک لب بیرون شد از دریا

مروت بین، جوانمردی نگر، غیرت تماشا کن!

از ملاحظه‏ی کلمات ائمه‏ی اطهار – سلام الله علیهم اجمعین – در باب قمر بنی‏هاشم علیه‏السلام، برای انسان یقین حاصل می‏شود که فرزند رشید ام‏البنین علیهاالسلام نزد آن بزرگواران از مقام و منزلت بس بزرگی برخوردار است، چنانکه کرامات مذکور در بخش پایانی کتاب حاضر نیز بروشنی مؤید این امر می‏باشد.

دانشمند محترم، آیةالله فاضل دربندی به حضرت آیةالله شیخ اعظم شیخ مرتضی انصاری گفت: چون شیعه‏ی امامیه از شما تقلید می‏کنند و فعل شما حجت است، خوب است هنگام تشرف، آستان و عتبه‏ی مقدسه‏ی امام علیه‏السلام را ببوسید و جبهه بر آن بسایید.

شیخ فرمود: من آستان و عتبه‏ی مقدسه‏ی حضرت ابوالفضل العباس علیه‏السلام را می‏بوسم، تا چه رسد به آستان و عتبه‏ی ائمه علیهم‏السلام، و عتبه و آستان مقدس حضرت ابی‏الفضل العباس علیه‏السلام را می‏بوسم چون محل قدمهای زائرین آن بزرگوار است تا چه رسد به اینکه آستان و عتبه‏ی ابوالفضل علیه‏السلام فرزند علی علیه‏السلام باشد.

آری، مردان با ایمان و روشن ضمیر، جان در راه امام علیه‏السلام دادند، مانند کمیلها،

قنبرها، رشیدها، میثمها، حبیبها، مسلمها، عابسها، و آن همه شهدای راه فضیلت و حقیقت؛ چگونه می‏شود فرزندان همان پدران، و شاگردان همان مکتب، حتی از بوسیدن و جبهه سایی بر دربار آنان خودداری کنند و گوش به یاوه سرایی این یاوه سرایان دهند که می‏گویند: شرک است، بت پرستی است، کفر است! با اینکه معنی شرک و بت پرستی و کفر را نفهمیده و خود، هم مشرکند و هم بت‏پرست وهم کافر! (2).


1) سوگنامه‏ی آل محمد: صفحه‏ی 299 از انتشارات ناصر قم، چاپ چهارم، به نقل از بحار: جلد 45 صفحه‏ی 66.

2) افسانه‏ی کتاب یا بررسی، عطایی خراسانی، صفحه‏ی 429.