جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لقب‏های حضرت عباس

زمان مطالعه: 3 دقیقه

لقب؛ عنوانی است که در اثر بروز و ظهور خصلت‏هایی از انسان‏ها به آنها نسبت داده می‏شود تا نشانگر ویژگی‏های آنها باشد در این راستا.

کنیه؛ نیز که در زبان عربی در مردان با پیشوند «اب» و در زنان با پیشوند «ام» تلفظ می‏شود، غالبا نشأت گرفته از خصلت‏های انسان‏ها است و نشان دهنده‏ی آثار وجودی آنها می‏باشد.

با توجه به اینکه در اسلام برای عیب پوشی و حفظ حریم پاکی و پاک زیستی و دوری از شایعه‏های زشت که موجب آلودگی محیط خواهد شد و دارای پی آمدهای شومی است، از ذکر لقب‏های زشت برای انسان‏های مؤمن، نهی شده است. چنانکه در فرازی از آیه‏ی 11 سوره‏ی حجرات می‏خوانیم:

و لا تنابزوا بالالقاب؛

همدیگر را با لقب‏های زشت یاد نکنید.

اسلام به طور صریح هر گونه اسم و لقبی را که موجب کوچکترین اهانت و تحقیر مؤمن گردد، ممنوع نموده است.

روایت شده؛ صفیه دختر حی بن اخطب یهودی، پس از ماجرای فتح خیبر مسلمان شد و همسر پیامبر صلی الله علیه و آله گردید، روزی گریان نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد. پیامبر صلی الله علیه و آله از علت گریه‏ی او پرسید. او عرض کرد: عایشه به من می‏گوید ای «یهودی زاده.»

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: چرا به او جواب ندادی که پدرم هارون برادر موسی است و عمویم موسی علیه‏السلام است و همسر پیامبر صلی الله علیه و آله اسلام

هستم. در این هنگام آیه‏ی فوق نازل شد. (1).

از این روایت فهمیده می‏شود که مسلمانان باید از لقب گذاری زشت نسبت به مؤمنان بپرهیزند و لقب‏های نیک را (مانند موسی‏زاده، هارون‏زاده، برادرزاده موسی و…) برای آنها برگزینند.

نیز روایت شده؛ یکی از اصحاب در موردی به بلال حبشی گفت:

یابن السوداء «ای سیاه‏پوست زاده.»

پیامبر صلی الله علیه و آله برآشفت و او را سرزنش کرد و فرمود: «تو جز با عملت بر سیاه‏پوست یا سرخ‏پوست برتری نداری.» (2).

نظر به اینکه حضرت عباس علیه‏السلام در ابعاد مختلف زندگی دارای عالی‏ترین ارزشها بود و آن ارزشها به طور آشکار و کامل در او دیده می‏شد، به تدریج همانها برای او لقب‏ها و کنیه‏هایی شدند و مردم با ذکر آن لقب‏ها و کنیه‏ها که بیانگر فضایل حضرت عباس علیه‏السلام بودند، عظمت اخلاقی او را بازگو می‏کردند و در مجموع او را «ابوفاضل» (پدر ارزشها) می‏خواندند.

این که به او ابوالفضل می‏گفتند، به خاطر یکی از دو علت بود:

1- پسری به نام فضل داشت.

2- چون سراسر زندگی درخشان آن حضرت پر از فضل و فضیلت بود، زیرا ابوالفضل یعنی پدر فضیلت‏ها و به نظر می‏رسد که علت دوم مناسب‏تر است، زیرا یکی از فرزندان او فضل‏الله نام داشت نه «فضل«.

به هر حال، حضرت عباس علیه‏السلام به خاطر داشتن فضایل بی‏شمار، دارای بیشترین القاب شده است، تا آن جا که علامه مامقانی در تنقیح المقال می‏نویسد:

و قد عدت له ستة عشر لقبا؛

برای حضرت عباس علیه‏السلام شانزده لقب بر شمرده‏اند.

القابی مانند: قمر بنی‏هاشم، سقاء، پرچمدار، سردار لشکر حسین علیه‏السلام و… (3).

در اینجا نظر شما را به شرح کوتاه بیست و یک لقب از آن حضرت (4) که هر کدام بیانگر یکی از ابعاد درخشان زندگی اوست، جلب می‏کنیم:

محدث محقق، مرحوم شیخ ذبیح الله محلاتی پس از یادآوری اینکه القاب حضرت عباس علیه‏السلام بسیار است به ذکر چهارده لقب به این ترتیب پرداخته است:

1- قمر بنی‏هاشم. 2- باب الحوائج. 3- الشهید. 4- عبد صالح. 5- سقاء و ساقی و ابوالقربه. 6- المستجار (پشت و پناه(. 7- فرمانده‏ی لشکر. 8- حامی. 9- فادی (فداکار(. 10- ضیغم (شیر(. 11- مؤثر (ایثارگر(. 12- سردار و پیشتاز. 13- پرچمدار. 14- ظهر الولایه

(پشتیبان ولایت) (5).

در اینجا القاب دیگری نیز برای آن حضرت ذکر کرده‏اند مانند:

15- المواسی. 16- الواقی. 17- اطلس. 18- باب الحسین. 19- الساعی. 20- صدیق. 21- البطل العلقمی و… (6).


1) مجمع البیان، ج 9، ص 136.

2) ابوذر الغفاری از: علامه سید محسن امین، ص 98.

3) تنقیح المقال، ج 2، ص 128 – القابی که برای حضرت عباس علیه‏السلام برشمرده‏اند بیش از 16 لقب است و می‏توان بعضی از القاب را در بعضی دیگر ادغام کرد که در نتیجه به همان شانزده لقب منحصر می‏گردد.

4) غیر از بیست لقب که در این کتاب آمده، القابی مانند: مجاهد، ناصر، مجیب، راغب، وافی و… در زیارت نامه‏ی او دیده می‏شود که ما به ذکر همین بیست لقب اکتفا کردیم.

5) فرسان الهیجاء، ج 1، ص 189 و 190.

6) لقب 15 و 16 و 19 در زیارت ناحیه‏ی امام هادی علیه‏السلام که قبلا ذکر شد آمده است (بحار، ج 45، ص 66(.