جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گرداندن سر نورانی حضرت عباس و محل دفن آن‏

زمان مطالعه: 3 دقیقه

پس از آنکه امام حسین علیه‏السلام و یارانش به شهادت رسیدند، عمر سعد دستور داد، سرهای شهیدان را از بدن جدا نمودند، و آنها را بین نمایندگان چند قبیله تقسیم نمود، تا نزد عبیدالله بن زیاد ببرند، و از او جایزه بگیرند.

به قبیله کنده، که رییس و نماینده‏ی آنها «قیس بن اشعث» بود، سیزده سر بریده دادند، به قبیله هوازن که رییس و نماینده آنها «شمر» بود دوازده سر بریده دادند، به قبیله‏ی تمیم هفده سر بریده دادند، و به بنی‏اسد، شانزده سر بریده دادند، و به قبیله‏ی مذحج هفت سر دادند (که مجموع آنها 65 سر بریده شد) و بقیه سرها را به دیگران دادند. (1).

سر مقدس امام حسین علیه‏السلام توسط خولی بن یزید اصبحی، زودتر از همه به کوفه نزد ابن‏زیاد برده شد، و سایر سرها را شمر و قیس و عمرو بن حجاج به کوفه بردند. (2).

در مورد سر نورانی حضرت عباس علیه‏السلام از متون مقاتل بر می‏آید که آن سر نازنین را همراه سر مقدس امام حسین علیه‏السلام بر سر نیزه نموده به کوفه نزد ابن‏زیاد بردند، سپس به شام نزد یزید بردند، و پس از مدتی، آن را در قبرستان باب‏الصغیر دمشق دفن کردند، و یا به امام سجاد علیه‏السلام سپردند و آن حضرت در اربعین آن را همراه سر بریده‏ی امام حسین علیه‏السلام به کربلا آورد، و به بدن‏هایشان ملحق نمود.

در این باره مطالب دیگری به نقل از قاسم بن اصبغ بن نباته نقل شده

که چون بی‏اعتبار به نظر رسید از ذکر آن خودداری شد.

در مورد محل دفن سر نازنین آن حضرت دو قول است که در بالا ذکر شد، در اینجا توجه شما را به نظریه‏ی مرحوم علامه سید محسن امین، صاحب کتاب اعیان الشیعه، جلب می‏کنیم، او می‏نویسد:

در دمشق، در قبرستان باب الصغیر، در یکی از مقبره‏ها (که اکنون برای زائران، مشخص شده) در سال 1321 هـ ق (96 سال قبل) سنگی در جنب در آن مقبره، قرار داشت، و بر آن چنین حک شده بود:

هذا مدفن رأس العباس بن علی، و رأس علی بن الحسین الاکبر، و رأس حبیب بن مظاهر؛

اینجا محل دفن سرهای: عباس فرزند علی علیه‏السلام و مدفن سر علی‏اکبر فرزند امام حسین علیه‏السلام و مدفن سر حبیب بن مظاهر است.

سپس می‏نویسد: پس از مدتی این آرامگاه، ویران شد، و مدتی بعد آن را مجددا ساختند، در این میان آن سنگ مذکور، از میان رفت و گم شد، و در ساختمان جدید، ضریحی بر قبر سرها نهادند، و اسامی بسیاری از شهدای کربلا را نیز در آن نوشته‏اند و آنجا را مدفن سرهای همه‏ی آنها معرفی کرده‏اند. (3).

ولی حقیقت این است که به ظن قوی، این مقبره مطابق نوشته‏ی آن سنگ گم شده، مدفن سه سر مطهر مذکور (سر مطهر عباس و علی‏اکبر و حبیب بن مظاهر) است، که به دستور یزید، پس از گردش این سرها در دمشق، سرانجام در آنجا دفن گردید، خداوند به حقیقت امر آگاهتر است.» (4).

مرحوم علامه سید عبدالرزاق مقرم، پس از نقل نظریه علامه سید محسن امین (ره) می‏نویسد: «اگر ایشان کتاب «حبیب السیر» را می‏دید، معتقد می‏شد که سرهای شهداء در آرامگاه مذکور در دمشق، دفن نشده‏اند، بلکه توسط امام سجاد علیه‏السلام به کربلا برده شده و به پیکرهای خود ملحق شده‏اند…»

سپس می‏نویسد: «بعید نیست که آرامگاه منسوب به سرهای شهدای کربلا در باب‏الصغیر دمشق، محلی بوده، که سرهای شهدا را در آن جا آویزان کرده بودند.» (5).

اما در مورد سر مقدس امام حسین علیه‏السلام سیره‏ی عملی علمای شیعه آن است که به کربلا آورده شده و توسط امام سجاد علیه‏السلام به پیکر مطهر آن حضرت، ملحق شده‏اند. (6).


1) لهوف سید بن طاووس، ص 81 – بحار، ج 45، ص 62.

2) ارشاد شیخ مفید، مقتل الحسین مقرم، ص 274 و 275.

3) نگارنده: حدود یک سال قبل که به سوریه سفر کرده بودم، این آرامگاه را از نزدیک دیدم، که در آنجا نوشته بود؛ اینجا مدفن سرهای شانزده تن از شهدای کربلاست که عبارتند از: حضرت عباس، حضرت قاسم، حضرت علی‏اکبر، عمر بن علی، عبدالله بن علی، حر بن ریاحی، محمد بن علی، عبدالله بن عون، محمد بن مسلم، عبدالله بن عقیل، حسین بن عبدالله، حبیب بن مظاهر، علی بن ابی‏بکر، عثمان بن علی، جعفر بن عقیل و جعفر بن علی (سلام الله علیهم جمیعا(.

4) اعیان الشیعه، چاپ قدیم، ج 4، ص 290 و چاپ جدید، ج 1، ص 627.

5) ترجمه العباس سردار کربلا، ص 319 و 320.

6) لهوف، سید بن طاووس، ص 195.