در مورد تربیت فرزند و محیط مناسب؛ مردی از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسید: حق فرزند من بر من چیست؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
تحسن اسمه و ادبه و ضعه موضعا حسنا؛
نام نیکو بر او بگذار و او را تربیت کن و او را (در مورد تحصیل و انتخاب کسب) در محیط و جای مناسب
و شایسته قرار بده. (1).
حضرت عباس علیهالسلام همچون پدرش حضرت علی علیهالسلام از سه عامل مذکور به طور کامل برخوردار بود، در مورد عامل اول (وراثت) عباس علیهالسلام عالیترین ارزشها را از پدر ارجمند و مادر پر فضیلتش به ارث برد، و در مورد عامل دوم (تربیت) آن حضرت، در محضر پدری مانند علی علیهالسلام و مادری همچون امالبنین علیهاالسلام تربیت گردید، و در خانهی علی علیهالسلام در کنار فرزندان حضرت زهرا علیهاالسلام، حسن، حسین، زینب و امکلثوم علیهالسلام از عالیترین برنامههای تربیتی برخوردار بود.
به ویژه در موضوع شجاعت و دلاوری در میدانهای نبرد، آن چنان عباس علیهالسلام از مکتب تربیتی پدر رشد کرد، که در این راستا فارغ التحصیل کامل شد.
آری عباس علیهالسلام در زیر سایهی پدری بزرگ شد که آن پدر (طبق دیوان منسوب به حضرت علی علیهالسلام) میفرمود:
السیف و الخنجرنا ریحاننا اف علی النرجس و الیاس شرابنا من دم اعدائنا و کأسنا جمجمة الرأس
یعنی: «شمشیر و خنجر، شاخهی گل ما است، اف بر گل نرجس و گل یاس، نوشیدنی ما خون دشمنان ما است و جام آن نوشیدنی، جمجمهی سر است.
فرزندان علی علیهالسلام به خصوص نور چشمش عباس علیهالسلام این درس را از پدر آموخته بود، از این رو با کمال دلاوری با صورت و گلو
و سینهاش از تیر و شمشیر و نیزهی دشمن استقبال میکرد، گویی هر یک از تیرهها، شاخهی گلی است که از حبیب به محبوب و از عاشق به معشوق میرسد، به گفته شاعر عرب:
یلقی الرماح بنحره فکانما
فی ظنه عود من الریحان
و یری السیوف و صوت وقع حدیدها
عرسا تجلیها علیه غوان
یعنی: حضرت عباس علیهالسلام آن چنان به ملاقات نیزههای دشمن میرفت و آنها را دریافت میکرد که گویا عود خوش بوی گل دریافت مینماید، او شمشیرها و صدای برخورد آهنهای اسلحهها را، (در راستای جهاد در راه خدا) همچون همسری زیبا میدید که آرایشگران خوش سیما، او را آراستهاند. (2).
1) فروع کافی، ج 2، ص 94.
2) معالی السبطین، ج 1، ص 451.